Gehele collectie 2017-04-19T21:01:34+00:00

GEHELE COLLECTIE

Kinderportret

Feuerstein-kinderportret G. Feuerstein ( Aardenburg 1893 – 1986 Den Haag ), olie op doek, 39 x 29 cm, gesigneerd links onder

Bosgezicht met vijver

Goedvriend,-Th.-Bosgezicht-met-vijver Th. Goedvriend ( Rheden 31 januari 1879 – 18 februari 1969 ), Houtskool, 55 x 57 cm, gesigneerd rechts onder en gedateerd 1924

Landschap met molen

Roelofs,-W-Landschap-met-molen W. Roelofs ( Amsterdam 1822 – 1897 Berchem ), Zwart krijt, 31 x 47 cm, gesigneerd rechts onder en geannoteerd Nieuwersluis

Longchamp, renbaan in het Bois de Boulogne

Hordijk,-Parijs-PaardenraceG. Hordijk ( Den Haag 1899 – 1958 Amsterdam ), gouache, 39 x 57 cm., gesigneerd rechts onder.

In stijl wordt Hordijk vaak vergeleken met Dufy en Matisse.

Zijn werken behandelen diverse onderwerpen: van circus tot ballet, van paardenrennen tot stadsgezichten, van stillevens tot vrouwelijk naakt. Ook Hordijks levensloop kende vele omwentelingen, zoals zijn verhuizing naar Parijs in 1927, waar zijn vriendschap met Mondriaan ontstond.

Via zijn Amerikaanse echtgenote woonde hij later een tijd in New York. Maar Amsterdam bleek uiteindelijk zijn laatste verblijfplaats.

In elk van deze drie steden ging het hem professioneel voor de wind. Hij was tevens actief als ontwerper voor theaterdecors en kostuums, en kreeg ook belangrijke opdrachten, zoals de muurschilderingen in de Amsterdamse Stadsschouwburg en het Concertgebouw, of de decoratie van de presidentiële treinwagons voor de Argentijnse president Péron.

Werklustig als hij was, bleef hij zelfs opdrachten accepteren nadat keelkanker was vastgesteld in 1956. Maar nog datzelfde jaar viel het doek voor hem.

 

Boerderij te Heeze op een zomerse dag

Willy-Sluiter-boerderij-te-Heeze-op-een-zomerse-dag W. Sluiter ( Amersfoort 1893 – 1949 Den Haag ), olieverf op doek, 41 x 46 cm, gesigneerd rechts onder.

Vanaf 1894 bracht Sluiter de zomers door in het Brabantse dorp Heeze.

Dit kunstenaarsdorp was populair doordat kunstenaars als de Haagse School schilder Paul Gabriel er schilderde. Ook Suze Robertson, de Dordtse schilder Roland Larij en later Jan Sluijters, kwamen er met regelmaat.

Een ander belangrijk contact in Heeze was B.J. Blommers. Deze adviseerde Sluiters vader om zijn zoon naar de Rotterdamse Academie te sturen.

Het schilderij ‘Boerderij te Heeze’ van de jonge Willy Sluiter kan zonder veel moeite worden toegeschreven aan een landschapsschilder die geheel in overeenstemming met de nieuwe opvattingen direct of indirect naar de natuur werkt.

 

Straatscène in Amsterdam

Van-der-Hem,-P-Onderonsje-in-Amsterdam P. van der Hem ( Wirdum 1885 – 1961 Den Haag ), potlood en aquarel, 33 x 44 cm, gesigneerd midden onder

In september 1907 vertrok Van der Hem naar Parijs. Een koninklijke subsidie stelde hem in de gelegenheid om daar tot de zomer van 1908 in een atelier op Montmartre te werken. Hij maakte een groot aantal tekeningen en schilderijen van het straat- en uitgaansleven in de Franse hoofdstad, waarin de overeenkomsten met het werk van kunstenaars als H. Toulouse-Lautrec en Th.A. Steinlen onmiskenbaar zijn.

Na zijn terugkeer in Amsterdam in 1908 was Van der Hem, geïnspireerd door zijn Parijse tijd, veel in de volksbuurten te vinden om er het straatleven in beeld te brengen.

In het voorjaar van 1909 kon hij zijn werk presenteren op de tentoonstelling van de schildersvereniging ‘Sint Lucas’ in het Stedelijk Museum. Dit debuut op een expositie die door een groot publiek als een graadmeter voor de ontwikkeling van de moderne kunst werd gezien, was voor zijn beginnende kunstenaarsloopbaan van grote betekenis.

In de jaren 1909-1914 gold Van der Hem, samen met jonge schilders als Piet Mondriaan, Jan Sluyters en Leo Gestel, als vertegenwoordiger van het Amsterdamse luminisme, de stroming die, uitgaande van het Franse impressionisme, vernieuwingen in de Nederlandse kunst bracht. Publiek en pers hadden veel aandacht voor zijn werk en ontvingen het overwegend met enthousiasme en bewondering. Het was vooral de inhoud, de voor die tijd ongewone en gedurfde onderwerpkeuze, die Van der Hem deze plaats te midden van de vernieuwingsgezinden bezorgde.

De aquarel ‘Straatscène in Amsterdam’ is een typisch voorbeeld uit de periode 1908-1909, gemaakt in een volksbuurt.

 

Badende figuren

Gestel-Dame-in-badpak-op-het-strand L. Gestel ( Woerden 1881 – 1941 Hilversum ), pastel, 33 x 26 cm, monogram rechts onder en atelierstempel achterzijde ( 1961 ) J. Ponstijn

Vissen

Dick Ket Vissen
D. Ket ( Den Helder 1902 – 1940 Bennekom ), Oost Indische inkt, aquarel en krijt op hout, 120,5 x 50,5 cm, gesigneerd en gedateerd 1927. Herkomst : collectie A.B. Mahn – Den Haag